Skriv de gode SEO tekster
Tænker du på at skrive de gode SEO tekster? Det er der formentlig en god grund til: Du sidder sikkert med en idé om at din hjemmeside skal højt op i Googles søgeresultater. Teknisk set hedder dette SERP, Search Engine Results Page. Det skal jeg ikke kede dig alt for meget med, men jeg vil gerne underholde dig en smule med, hvordan dit indhold kan dukke højere op, når folk søger i Google.
Først og fremmest tror mange fejlagtigt, at forsiden er vigtigst på en hjemmeside. Det er faktisk langt fra korrekt. Forsiden afspejler jo ofte en form for ”velkomst”, hvis folk skriver din webadresse i browseren. Men det er begrænset hvor mange gode søgeord du kan prioritere på en forside. Derfor handler det for dig om at få oprettet nogle sider, hvor du dedikerer hver enkelt side til én søgesætning eller ét søgeord.
I det følgende får du en række fif til at skrive de gode SEO tekster. Ved at følge nogle få, enkle regler kan hver enkelt side på dit site blive små guldkorn, som skaffer dig flere besøgende og dermed måske kunder. I min optik betaler det sig at bruge tid på at skrive de gode SEO tekster, for dermed ”frister” du folk ind på sitet. Føler de sig godt behandlet i form af information og oplysning, vælger de måske at bruge dig til en specifik opgave. Men lad os komme i gang med at skrive de gode SEO tekster.
Tekster med godt indhold
Brug tid på at skrive nogle tekster, som har et brugbart indhold for dine besøgende på hjemmesiden. Husk at robotter er pjattede med gode og informative tekster á en vis længde. Nogen siger tekster på minimum 300 ord. Min egen målestok hedder 400 – 800 ord. Det svarer til cirka 1-2 A4 sider med en standard skrifttype. Hvis du bruger Word, kan du på info-bjælken nederst aflæse hvor mange ord din tekst indeholder.
Husk at bruge dit foretrukne søgeord med jævne mellemrum i teksten. Brug eksempelvis søgeordet/søgesætningen i første sætning af teksten og brug samme søgeterm en gang imellem i resten af teksten. Du skal naturligvis ikke overdrive brugen af en bestemt søgesætning, for så bliver du opdaget af robotten, og det er bestemt ikke lykken. Kloge hoveder siger, at 1-2 procent af teksten skal indeholde din foretrukne søgeterm. Hvis din tekst altså er på 400 ord, kan du bruge søgetermen maks 8 gange. Men prøv dig frem. Måske kan du presse citronen til de 3 procent.
Overskrifter er vigtige
Når du lægger an til de gode SEO tekster, er det virkelig nødvendigt, at du får placeret din søgeterm ind i minimum én overskrift i teksten – helst den øverste. Ved at bruge denne søgeterm i overskriften vil søgerobotterne ikke være i tvivl om, at din tekst har fokus på netop din søgeterm. Teknisk set skal denne overskrift skrives med en H1 (Overskrift 1) formatering.
De følgende under-overskrifter skriver du med H2, og her kan du med fordel overveje gode synonymer, som indgår på en naturlig og troværdig måde. Googles søgerobotter bliver til stadighed mere og mere intelligente, så lad nu være med at overdrive dine overskrifter.
Interne og eksterne links tæller
Links er nettets måde at binde hjemmesider sammen på. Et link fra ét sted til et andet gør, at vi mennesker pludselig lander på en anden side. Vi surfer på nettet: vi startede ét sted og er pludselig et helt andet sted. Derfor skal du arbejde seriøst på at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Dette opfattes positivt af søgerobotterne – at andre linker til din hjemmeside – og især hvis linket til din hjemmeside akkompagneres af en god, fortællende tekst.
Husk også at linke internt på dine sider. I dette indlæg linker jeg for eksempel til en anden tekst på min hjemmeside, der handler om SEO tricks til en webshop. Ved at linke til andre sider på din hjemmeside guider du robotterne rundt, og du signalerer ydermere at dine tekster hænger fornuftigt sammen og at strukturen på sitet er gennemtænkt.
Attraktivt indhold
Sørg for at dine tekster er så interessante, at folk bliver på din hjemmeside. Det er nemlig rigtigt skidt, hvis folk finder din hjemmeside via et søgeresultat for så at klikke tilbage til søgeresultatet efter få sekunder. Det er nemlig en information, som Google hæfter sig ved: hvis folk hurtigt er væk fra din hjemmeside, må det skyldes et skuffende indhold. Teknisk set hedder dette “afvisningsprocent”, hvis du vil finde mere om emnet via Google.
Gør hjemmesiden så brugervenlig som muligt, så dine besøgende ikke er i tvivl om, hvordan de kommer fra A til B til C og så videre. Forsøg at fastholde dem så længe det er muligt, for hvis de gør det, er det positivt set med en søgerobots øjne. Måden at fastholde de besøgende på er dels de gode, informative tekster og dels intern linking, hvor du frister folk hen til andre tekster på din hjemmeside.
Responsivt design og hurtighed
Denne tekst har netop rundet de 800 ord, så jeg må hellere nærme mig en afslutning. De gode SEO tekster kan altså transformere besøgende til kunder, og inden du nu går i gang med at forfatte nogle gode indlæg og sider til din hjemmeside, så husk at sørge for at dit webdesign er responsivt, altså mobilvenligt. Det er nemlig et ”krav” som søgerobotterne også begynder at stille til moderne hjemmesider.
Hjemmesiden må heller ikke være alt for langsom til at titte frem på skærmen hos folk. Optimer hjemmesidesystemet, beskær eller optimer de fotos som du anvender på sitet og undgå elementer, der sløver oplevelsen på hjemmesiden. Bemærk at du også med fordel kan få hjemmesiden ført over i den sikre verden i form af SSL. Dette vil betyde at din webadresse vil starte med https:// – altså et s påsat.
God fornøjelse, når du skal til at skrive dine SEO tekster. Ring til mig, hvis jeg kan hjælpe dig videre: tlf. 2972 0955