SEO tricks til din webshop

Har du din egen webshop? I så fald synes jeg du skal læse med her, fordi du i det følgende får en række håndfaste tips og tricks til at søgemaskineoptimere webshoppen. Der er ikke tale om raketvidenskab, og de fleste bør være med på nedenstående tips, som jeg hentede via en artikel hos Semrush.com.

Når du søgeoptimerer, handler det om gode vaner og overblik. Det er klart at hvis du ejer en webshop med adskillige tusinder af forskellige varenumre, er der en god stak opgaver foran dig, så start med de vigtigste varer.

Unikke TITLEs til dine produkter

Mange webshops begår den fejl at de enkelte produkter langt hen ad vejen bruger samme TITLE. TITLE er den tekst, som du ser på fanebladet i din browser samt den blå ”overskrift” fra Googles søgeresultater. Sørg for at dine produkter ikke anvender samme TITLE.

Husk at dine TITLEs ikke må overstige 70 tegn. Hvis du anvender WordPress som platform for din shop, kan du med fordel installere Yoast SEO, som hjælper dig med længden af dine TITLEs og beskrivelser. Husk at placere de vigtigste søgeord i starten af dine TITLEs.

Viderestilling af udgåede varer

Efterhånden som du begynder at opleve at mange af dine varer er udsolgt eller udgået fra lageret, er der god ide i at opsætte en 301 viderestilling til eksempelvis din forside eller varekategori. Mange af dine kunder kommer direkte fra Google, og hvis de lander på et af dine udsolgte produkter, risikerer du at kunden klikker tilbage til Googles søgeresultat.

Hvorfor ikke sende kunden videre til en anden side eller til et andet relevant produkt i din webshop? Søgerobotter hader at blive skuffede, især hvis de lander på en ”Siden eksisterer ikke”. Derfor kan du med fordel sende robotter og kunder videre til en anden side.

 

Husk dine kategorisider

Når du går i gang med at optimere dine sider og produkter, er der ofte meget spot på at få det gjort konkret på de enkelte produkter. Desværre glemmer mange at optimere kategorisiderne, hvor kunderne får det forkromede overblik over kategoriernes produkter.

Hvis du for eksempel sælger herresko, kan du med fordel optimere herresko-kategorien, idet mange lander her via Google. Husk at du ud over at præsentere alle dine herresko også kan indsætte uddybende tekster, som på udførlig vis forklarer dit og dat om herresko.

Mobilvenlige webshops

Hvordan har din shop det i forhold til tablets og smartphones. Er den responsiv, så varerne præsenteres på god vis på de små, smarte enheder. Google er klar over at mange af os søger efter produkter, når vi er på farten, så rygterne går på at Google er i gang med at indeksere nettet i to dele:

  1. Mobilvenlige hjemmesider
  2. Computervenlige hjemmesider

Du skal med andre ord sørge for at din shop er mobilvenlig. Det kan du gøre igennem Googles smarte værktøj, hvor du på få sekunder får at vide, om din webshop er mobilvenlig. Hvis den ikke er det, bør du foretage næste træk: at få manglen bragt i orden. Ellers risikerer du at du langsomt mister de placeringer, som du har tilkæmpet dig.

God struktur

Endelig skal du sørge for at have en god og logisk struktur i din webshop. Brug god tid på at oprette hovedkategorier og underkategorier. Foretag nogle logiske valg. Det er oplagt at dele skoene op i børnesko, herresko og damesko. Måske har du sandaler til mænd, klipklappere til mænd, sutsko til mænd, støvler til mænd etc.

En god struktur gør det nemmere for robotterne at opstille overskuelige søgeresultater, således at folk hurtigt får et godt overblik, når de betragter søgeresultater i Google. Hertil kan du tjekke Googles såkaldte rich snippets ud. Brug eventuelt brødkrummer på dit site, så kunder og robotter hurtigt kan komme et enkelt eller to skridt baglæns.

Vi har forsøgt at implementere ovenstående tricks på en shop som Michan Tools, som sælger rørskærer til pvc. Michan Tools er en overskuelig webshop med blot få produkter, men det er klart at jo flere produkter du har, jo større arbejde venter dig. Derfor er mit råd at du tager arbejdet i bidder. Det er hårdt arbejde, men det betaler sig.

Og ring til mig, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp: tlf 2972 0955 eller brug kontaktformularen oppe til højre.

Flere gratis tips