SEO_ ti myter - men passer de?

SEO: 10 myter

SEOPressor er et amerikansk firma på nettet, som synes at SEO er et emne, flere burde bekymre sig om. Firmaet sælger viden og ekspertise udi SEO, og en af deres måder at skaffe trafik og dermed måske kunder på, er at skrive indlæg om SEO. Forleden dag faldt jeg over et interessant indlæg: 10 almindelige SEO myter som får os til at skælve … (frit oversat).

Nå, men jeg valgte altså at læse indlægget og efterfølgende skrive mit eget indlæg med egne erfaringer og holdninger til følge. Hvis din virksomhed har brug for assistance til SEO, står jeg til rådighed for mit syn på sagen.

1 SEO er død

Mange påstår at de intelligente robotter er med til at skabe en myte, der går på, at SEO er død. Du kan alligevel ikke længere manipulere med søgerobotterne. Google og andre søgemaskiner indfører konstant nye algoritmer, og det er derfor næsten umuligt at finde hoved og hale i forsøget på at skabe så gode relationer til søgerobotterne som muligt.

Alligevel kan jeg og mange andre slå fast, at hvis du skriver dine tekster så kvalitativt som muligt, hvor dine søgeord indgår, skal det nu nok gå alt sammen. SEO er ikke død – endnu – men hvordan markedet ser ud om 3-4 år skal jeg ikke kunne sige. Men her i efteråret 2015 vil jeg gerne fastslå, at SEO er en investering værd.

2 SEO handler om tricks

Når du søgemaskineoptimerer bruger du tricks. Javel, det gør du helt bestemt, men hvis du gør det på en bestemt måde, vil søgerobotterne acceptere dine fiduser og tricks. Du skal bare undgå at forsøge at snyde dem. Så bliver de sure på dig. Bliv aldrig uvenner med en søgerobot!

3 SEO foretages kun én gang

Når du bruger ressourcer på SEO er det en langfristet løsning. På sigt virker SEO, så når du først har brugt tid på SEO kan du læne dig tilbage i stolen og nyde dine nydelige placeringer resten af livet.

NOT!

SEO handler om en indsats, som aldrig stopper. Dette skal jeg naturligvis sige, når jeg nu forsøger at sælge SEO til din virksomhed. Ikke desto mindre skal du hele tiden sørge for at din virksomhed indtænker SEO i jeres online marketing strategi. Hvis du SEO’er en gang, skal du vide, at det er en kontinuerlig proces. Bare kom i gang! Brug mit IT klippekort til at holde din SEO i live.

4 Meta tags er ligegyldigt

Da jeg startede med SEO i slutningen af 1990’erne, var det en almen-kendt viden, at man blot skulle banke nogle søgeord ind i dine metatags. Så var den ged barberet. Altså: skriv en god TITLE, overdæng keyword-feltet med alskens søgeord og forfat en god beskrivelse. Så er du sikret en side 1 placering.

Siden har tingene ændret sig, og mange negligerer meta tags i dag. Det skal du ikke! Brug god energi på TITLE og beskrivelse, men spring roligt søgeordene over. Disse søgeord er Google ikke særligt interesseret i længere. Men brug krudt på TITLE og beskrivelse.

5 Indholdsmængden er ligegyldig

Om du skriver kort eller langt er lige meget. Det passer bare ikke. Hvis man analyserer de bedste placeringer i Googles søgeresultater, viser det sig ret tit, at omfangsrige tekster opnår bedre placeringer end korte tekster.

Derfor synes jeg du skal skrive noget indhold og uddybe dit indhold, så du opnår tekster på 400 ord og derover. Det amerikanske firma skriver 2000 ord og derover, men det er måske lige i overkanten. Men 400 ord, venner! Mindst!

Myter om SEO florerer

6 Drop de sociale medier i din SEO

I gamle dage var det ret kendt, at man ikke behøvede at bruge krudt på de sociale medier, hvis man dyrkede SEO. Nix, man skulle hellere arbejde på websitet. Men sådan er virkeligheden ikke. I dag gælder det om at dyrke både websitet og de sociale medier.

Læg noget brugbart ud på de sociale medier, og gerne så brugbart at folk liker og deler det. Og hvis du ligefrem kan få folk til at kommentere dit indhold og skabe små-debatter, så er det virkelig godt. Husk at linke til dit site, ikke sandt?

7 Gæsteblogging er død

I mange år var det en anerkendt sandhed, at man skulle skrive så mange gæsteindlæg på nettet som muligt for at opnå linkpopularity. Så kom dagen, hvor den papegøje blev skudt ned. Gæsteblogging virker ikke, mener mange.

Min holdning er klar: hvis du magter at få skrevet relevante gæsteindlæg på relevante sider/blogs, vil søgerobotten læse dine linjer med interesse. Hvis dine indlæg læses, kommenteres og deles, vil robotten finde dit indlæg relevant, og i den forbindelse vil robotten samtidig anerkende dit link til dit eget website.

8 Link ikke til andre

Nogen påstår at hvis du linker for meget til andre websites, så mister du SEO-point. Og trafik. Det er jo dumt ligefrem at sende dine besøgende i kløerne på andre hjemmeside-ejere. Men sådan bør du bestemt ikke tænke. Næ, skriv relevant indhold til dine besøgende, og hvis du oven i købet kan servere relevante kvalitetslinks for de besøgende, vil robotten finde din indsats hjælpsom.

Hvis du går ind hos en fotohandler som kan give dig informativ viden om en bestemt linse, er det jo guld værd. Hvis fotohandleren OGSÅ fortæller om steder på nettet, hvor du kan læse mere om linsen, vil du med garanti anerkende fotohandleren for sin evne til at hjælpe dig videre. Sådan tænker robotterne også, hvis du klogere dig på fx gummistøvler. Skriv en god og informativ tekst om gummistøvler, og forær læseren gode links, hvor læseren kan blive endnu klogere på gummistøvler.

9 Google hader SEO

Søgerobotter kan ikke fordrage SEO, og hvis de opdager at du bevidst forsøger at manipulere dem, så risikerer du at de blacklister dig. I den forbindelse er det vældig vigtigt at slå fast:

Hvis din SEO lugter for meget af SEO-snyd og black hatteri, så vil robotten straffe dig prompte. Så lad være med at smøre tykt på. Hvis robotten blacklister dig, får du svært ved at vinde dens sympati senere.

10 Du skal kun fokusere på kvalitativt indhold

Endelig mener mange, at hvis du blot skriver de gode tekster med de gode søgeord, så er du sikker på succes. Men sådan er livet bare ikke, venner. Du skal naturligvis både skrive de gode og informative tekster, men du skal også dyrke de gyldne regler inden for SEO, hvis du vil opnå gode resultater med din SEO.

  • Skriv gode tekster.
  • Skriv TITLEs med de gode søgeord.
  • Forfat nogle gode beskrivelser.
  • Brug billeder med gode filnavne og alt tekster.
  • Få andre til at linke til dit site.
  • Og så videre.

www.seopressor.com/blog/10-common-seo-myths-infographic

2 svar
  1. Christian
    Christian siger:

    Super med en opdatering af spilleregler omkring SEO. Har brugt Allans principper og fået et af mine søgeord “forfatterspiren” på min datters hjemmeside op som nr. 1 på side 1. Det krævede tid, en del tekster og hjælp fra en SEO plugin for at strukturer kommunikationen med søgerobotten, men det virker. 🙂 Christian

  2. Allan Bojsen
    Allan Bojsen siger:

    Tak for input, Christian. De dage, hvor det var nemt at komme op at ligge på en side 1 i Google, er talte. Der skal knofedt og omtanke til, og så skal vi vænne os til at gå efter de lidt længere søgesætninger. Det er svært at vinde en side 1-placering på et søgeord som havebænke, men hvis vi kan “nøjes” med en god placering på “havebænke i egetræ”, er succesraten højere. Og mennesket er blevet bedre til at skrive flere søgeord i Googles søgeboks end tidligere. Der er rent faktisk plads til mere end 1-2 søgeord i søgeboksen 😉

Kommentarer er lukkede.