SEO er den populære forkortelse for Search Engine Optimization, eller på godt dansk_ søgemaskineoptimering. Det er en disciplin, som har vundet indpas mange steder – faktisk de fleste steder i verden – og det ene bureau efter det andet hjælper hjemmeside-ejere med deres SEO. Men hvad er SEO og hvorfor er det så vigtigt?
Jo, ser du … Hvis din virksomhed har brugt flere tusinde kroner på en hjemmeside, har I nok en forestilling om, at hjemmesiden gerne skal tiltrække nye kunder. Det er i al fald et af de mest udbredte mål for virksomheder med hjemmesider. Bojsen IT inklusive. Med jævne mellemrum udsender jeg nyhedsbreve for at minde folk om, at jeg eksisterer, og somme tider skriver jeg nye indlæg her på hjemmesiden for at minde søgerobotterne om, at jeg er her.
Topplacering i Google
Og nu skriver jeg altså dette indlæg om SEO, fordi jeg som it-nørd i Svendborg gerne vil hjælpe nogle virksomheder med at blive mere synlige i Google. SEO er nemlig et værktøj, som hjælper hjemmesiden med at blive lidt mere synlig, når folk googler efter et eller andet. Hvis du for eksempel er bager i Svendborg, har du måske et ønske om, at hvis nogen søger efter ”kagemand svendborg”, så dukker din hjemmeside op i toppen af søgeresultatet i Google.
Sådan en topplacering kommer ikke af sig selv, og derfor handler det om at informationerne på din hjemmeside lever op til det, som folk googler efter. Hvis du er tandlæge, nytter det ikke at skrive en masse om odontofobi, fordi dine gennemsnitskunder i stedet søger efter tandlægeskræk. Hvis du er elektriker, skal du måske bruge dette ord i stedet for det lidt mere korrekte el-installatør.
SEO: Brug det sprog som dine kunder bruger
Det handler i princippet om at bruge det sprog, som dine potentielle kunder bruger, når de søger efter dine varer eller ydelser via Google. Derfor er det en god ide at tænke grundigt efter, hvad folk egentlig spørger efter, når de henvender sig til dig. Hvilke ord bruger de, når de spørger dig om noget? Jeg fandt for eksempel ud af, at folk ikke spørger til pris på et nyt website. Nix, de spørger efter en pris på en ny hjemmeside, og det er ikke kun i Svendborg, de gør det.
SEO er altså en teknik, som skal inddrages på din hjemmeside, og det skal helst gøres på en måde, som søgerobotterne finder ok. I gamle dage kunne man gentage et bestemt søgeord flere gange efter hinanden, hvorefter man landede i toppen af søgeresultaterne. Og nogen skrev søgeord med ”usynlig skrift”. Sådan virker det ikke i dag. I dag handler SEO om en masse andre faktorer.
Kaffe midt i Svendborg
Hvis du ønsker at jeg giver din hjemmeside et SEO overfladetjek, er du velkommen til at ringe eller skrive. Jeg giver desuden gerne en kop kaffe på kontoret på Klosterplads i midten af Svendborg. Men prøv for sjov at google efter en ydelse eller vare, som du tilbyder i din virksomhed. Og prøv at skrive et søgeord eller søgesætning, som du formoder dine kunder vil skrive.