Her er indholdet til din hjemmeside

Overvejer du at stable en (ny) hjemmeside på benene til din virksomhed, står jeg gerne klar med en hjælpende hånd. Jeg hjælper små og mellemstore virksomheder i Svendborg og på resten af Sydfyn med ny hjemmeside, og jeg har altid nogle ideer til, hvordan vi griber opgaven an sammen. Et af de spørgsmål, som jeg ofte hører fra kunder, er:

Hvilket indhold skal der være på hjemmesiden?

Det får du her et bud på, men bemærk at sådan en liste ikke er uddybende. Kun fantasien sætter grænser for hvad man ønsker at præsentere på en ny hjemmeside.

Forsiden

Yes, det kommer nok ikke som en overraskelse, men det giver god mening at tænke nogle tanker om det indhold, der skal være på forsiden af hjemmesiden. I min verden er det indhold som for eksempel:

– Kort præsentation af dine kerneydelser og -produkter

– Kort fortalt hvorfor folk skal handle i din virksomhed

– Kort info om din virksomhed

– En enkelt eller to knapper, som folk har lyst til at klikke på

I min verden skal du ikke berette en masse på forsiden. Du skal skabe en appetitvækker, og så folk ellers få lyst til at klikke sig videre ind på hjemmesiden, hvor de bliver beriget med endnu flere informationer.

Dine produkter og ydelser

Når din virksomhed repræsenteres på internettet, skal du naturligvis sælge dine produkter og ydelser så godt som muligt. Nogen sælger fysiske produkter, mens andre sælger tjenester, services eller ydelser. Vigtigt er det dog, at uanset hvad du lever af at sælge, skal du gøre det så godt og flot som muligt.

Sørg for at have de gode tekster klar. Skriv på et sprog, som din målgruppe forstår, og brug de ord, som dine kunder formodes at bruge, når de søger efter dine produkter i Google. Hvis folk søger efter en elektriker, så brug dette ord i dine tekster, kombineret med sysonymer, fx el-installatør.

Om os

Yes, du skal også inkludere en specifik side, som handler om dig og din virksomhed. Inden folk trykker på knappen eller ringer til dig, vil de ofte gerne vide lidt mere om dig. Hvem er du, hvad indeholder virksomheden, hvor længe har den eksisteret, og hvilke medarbejdere har du. Den slags informationer.

Nogen kombinerer alt dette på én side, mens andre deler den op i to:

– En side som fortæller om virksomheden

– En side som præsenterer dig og dine medarbejdere.

Ofte stillede spørgsmål

Det er også en god ide med en ofte stillede spørgsmål-side. På engelsk hedder sådan en side FAQ, og når det er en god ide, skyldes det at folk ofte stiller det samme spørgsmål, når de skal bruge sådan en virksomhed som din. Hvis folk kan finde svaret på denne side, bekræfter det dem i, at de skal kontakte dig.

En vigtig sidegevinst er at de kræsne søgerobotter hos Google elsker sådanne FAQ-sider, fordi teksterne indeholder spørgsmål, som tit skrives i Googles søgefelt. Fx:

– Hvad koster en ny carport

– Hvor lang tid tager det at konstruere en hjemmeside?

– Hvor finder jeg hjælp til angst i Svendborg?

– Hvor skal jeg spise i Svendborg?

– Hvad skal jeg skrive på et visitkort?

Nyheder/blog

En gevinst for en hjemmeside er en nyhedssektion eller blog. Her kan du nemlig vinkle historier, som ikke ligger lige til højrebenet på nogle af de andre menupunkter/faner på hjemmesiden. Et eksempel er denne tekst, som du læser i øjeblikket. Den er nemlig lagt ind i min blog-afdeling, som jeg kalder gratis tips.

Men pas på! Hvis bloggen eller nyhedssektionen ikke opdateres med jævne mellemrum, risikerer du at kunder tænker, at ”den virksomhed er da vist død”. Så opdater jævnligt.

Udtalelser/portfolio

Når folk står og overvejer om de skal kontakte dig med henblik på en opgave, kan det være en god ide, hvis du bringer udtalelser fra tidligere kunder. Sådanne udtalelser er autentiske, og hvis potentielle kunder endda kan læse positive anmeldelser af mennesker, som de kender i forvejen – Svendborg er for eksempel en relativ lille by, hvor ”alle kender alle” – så er sandsynligheden for at de kontakter dig større.

Hvis du skal give den maks styrke, kan du overveje at etablere en portfolio-side på hjemmesiden, hvor du præsenterer nogle af de projekter/kunder som du har hjulpet.

Webshop

Hvis du sælger fysiske produkter, ligger det tit lige til højrebenet at sælge varerne online i en webshop. Forestil dig at folk putter dine varer i en virtuel indkøbskurv og betaler ved kassen, uden at du har rørt en finger! Det lyder jo alt sammen rigtigt godt. Men vær beredt på, at en webshop ikke passer sig selv!

Jeg plejer at sammenligne en webshop med en fysisk butik: varer og priser skal holdes opdateret, de skal løbende præsenteres på fornem vis, og selv om du ikke har ”kontakt” med en kunde, skal der stadigvæk leveres førsteklasses kundeservice og varen skal sendes af sted hurtigst muligt. Med andre ord forventer online kunder, at den bestilte vare står i deres carport fem minutter efter at varen er bestilt og betalt. Og ja, overdrivelse fremmer forståelsen.

Kontakt

Det er naturligvis også ekstremt vigtigt, at kunderne kan komme i kontakt med dig. Derfor skal der være en kontakt-side på hjemmesiden. Det er meget forskelligt hvorledes sådanne kontaktsider tager sig ud, men jeg anbefaler oftest, at den indeholder:

– Virksomhedens navn og adresse

– Mailadresse

– Telefonnummer

– CVR-nummer

Derudover kan du overveje at Google-kort, så folk hurtigt kan se hvor du bor, samt en kontaktformular, som kan bruges, hvis folk lige ønsker hurtig kontakt uden at skulle starte deres e-mailsystem op.

Alibisider

Endelig har jeg lyst til at nævne de såkaldte alibi-sider. Det er sådan nogle sider, som indeholder tekster, som skal lægges online på din hjemmeside. Hvis du for eksempel driver en webshop, skal du fortælle kunderne noget om levering og betaling samt om muligheden for at returnere varerne.

GDPR og privatlivspolitik er også tekster som skal lægges på hjemmesiden, hvis det er aktuelt, og hvis du anvender cookies til forskellige formål (fx analyse af trafik på hjemmesiden eller Facebook pixels), skal du oplyse om dette.

Og endelig …

Hvis du har lyst til at høre mere vedrørende ny hjemmeside i Svendborg, Faaborg, Rudkøbing, Langeland eller Ringe, sidder jeg klar ved telefonen. Min indbakker er også åben for indgående mails, hvis du hellere vil skrive til mig.

Ring: 2972 0955

Skriv: allan@bojsen.dk