Når jeg bygger hjemmesider for mine kunder, løber vi af og til ind i udfordringer omkring indholdet på hjemmesiden:
- Hvilke tekster skal indgå på hjemmesiden
- Og hvilke fotos og illustrationer er der behov for
- Og hvad med menupunkternes titler?
Sådan er der så meget, når man bygger hjemmesider, og min holdning er, at når man nu alligevel er godt i gang, kan man lige så godt gøre det ordentligt. I dette lille indlæg vil jeg fokusere på hjemmesidens tekster.
Det er nemlig vigtigt at du får formidlet de rette ord på hjemmesiden, så dine potentielle kunder er overbevist om, at du ved, hvad du taler om. Så her får du nogle råd til, hvordan jeg synes du kan gribe situationen an.
Hvem er din målgruppe?
Først og fremmest bør du finde ud af, hvem du skriver teksterne til? Hvem er din målgruppe, og hvordan får du skrevet dine budskaber, så kunderne forstår det, du skriver.
Du skal med andre ord forfatte nogle tekster, som hjælper dine kunder med at få løst et problem eller en udfordring. Tænk nøje over, hvilke spørgsmål dine kunder kunne finde på at spørge dig om. I min situation kunne det fx handle om, hvilke farver der passer til en frisørs hjemmeside – eller hvilket design der passer godt til en tømrers hjemmeside.
Hvad spørger kunderne om?
Sæt dig ind i en virtuel helikopter og grib alle de spørgsmål, som dine kunder har på hjerte. List spørgsmålene op på et stykke papir, og tag et emne ad gangen. Og ja, du har sikkert ikke tid til at skrive en masse indlæg til hjemmesiden, men så find en som kan hjælpe dig med opgaven. Jeg sidder klar til at hjælpe. Du siger bare til.
Når første emne er klar, er det vigtigt at du skriver indlægget i et sprog, som dine kunder forstår. Det nytter ikke at bruge en masse fagudtryk, fremmedord eller specifikationer, som dine kunder ikke aner en disse om.
Skriv i det sprog som dine kunder bruger
Du skal bruge det sprog, som dine kunder taler. Det kan fx ikke nytte at jeg bruger forkortelser som SEO, hvis mine kunder ikke ved at det betyder søgemaskineoptimering på engelsk. Derfor bruger jeg ofte synonymer som fx optimering af hjemmesiden til søgemaskiner, Google-optimering og den slags.
Så du bør granske din hjerne og spørge dig selv hvilke ord dine kunder bruger i forbindelse med det du kan hjælpe dem med. Det er vigtigt at du anvender disse ord i dine tekster. Dels fordi kunderne forstår dine tekster og dels fordi det er essentielt i forhold til Googles kræsne søgerobotter.
Overskrifter, afsnit og appetitvækkere
Når du skriver teksterne, er det en god ide at gå direkte til emnet i starten af teksten. Vi er nemlig som mennesker vanvittigt gode til at skimme tekster på internettet, og hvis vi ikke fornemmer at vi bliver klogere ret hurtigt, klikker vi hurtigt videre til en anden hjemmeside.
Tænk nøje over dine overskrifter. Brug ord i overskrifterne, som du ved dine kunder kunne finde på at anvende. Overskrifter er en god guide til dine kunder, og hvis de ser at du bruger deres ord i overskrifterne, er der god anledning til at læse hele tekster. Robotter tænker på samme måde.
Afsnit er ligeledes vigtige. Brug gerne en masse afsnit, så teksterne bliver læsevenlige. Anvend appetitvækkere som fx punktopstillinger, illustrationer, billeder og videoklip, hvis det giver mening. En lang tekst uden “spræl” bliver næppe læst til ende.