Podcast: lyd på din hjemmeside
Tekst! Det er ofte den ingrediens de fleste tænker på, når jeg snakker om indhold på hjemmesiden. Hjemmesider på nettet er jo informationskilder af de helt store slags, og derfor ligger detda også lige til højrebenet at få skrevet nogle tekster, som de besøgende kan boltre sig i.
Der er god fornuft i at skrive de gode tekster. Dagens Googlerobot er en kræsenpind, som i højere grad jagter det gode indhold for at servicere alverdens googlere i så høj grad som muligt. Jo bedre søgeresultater Google præsterer, jo større er sandsynligheden for at søgerne vender tilbage til Google. Derfor handler det for dig om at være så gode venner med Googles søgerobotter som muligt.
Skriv de gode tekster. Læg noget værdifuldt indhold i teksterne, og sørg for at få dem skrevet så de søgeteknisk sidder lige i skabet. Book et møde med mig! Så vil jeg på 1-2 timer løfte sløret for hvordan du kan gribe det an i din virksomhed.
Tænk lyd – tænk podcast!
Men du kan også gøre noget andet, når du tænker indhold til websitet: tænk lyd!
Lydfiler på hjemmesiden er meget overset, og hvor mange er begyndt at videoblogge, er det stadig et fåtal, som lægger lydfiler op på websitet. Det er der al mulig grund til at få ændret på. Lydfiler er nemlig vældig genialt at prakke på folk. Det er i dag særdeles populært at podcaste, og folk derude i den virkelige verden har intet imod at downloade et podcast, hvis der er værdi i indholdet.
Forestil dig at du har nogle interessante informationer, som du gerne vil give dine nuværende og kommende kunder. Du sætter dig ved tastaturet og får skrevet den nyttige tekst. Teksten lægges online på hjemmesiden. Det er en win-situation for folk, som har tid til at læse dine informationer. For folk, som har travlt og som måske er meget på farten, er det ikke den rette taktik. Du risikerer at de dropper teksten.
Hvis de derimod kan downloade din ”tale” som et podcast, er chancen for at de får indhentet dine informationer det større. Mange af os har intet imod at lytte til podcast, når vi bevæger os fra A til B. Hvorfor ikke tænke podcast ind som en winwin mulighed på dit website? Det behøver ikke at være særligt svært.
Hvordan kommer du i gang med podcast?
Lad os forestille os at du allerede har skrevet teksten. Så mangler du sådan set bare en mikrofon og et stykke software for at kunne indtale din tekst til folket. Det har de fleste bærbare computere i dag, og du kan sågar ordne hele affæren på en tablet eller smartphone. Du kan også overveje at investere lidt penge i et ordentligt headset med en god mikrofon indbygget.
Når teksten er indtalt, er du klar til at få den gemt som MP3-fil. Da der er tale om tale (!), behøver du ikke at vælge den allerbedste og dermed tungeste kvalitet. Folk kan godt nøjes med den næstbedste kvalitet. Derfor handler det om at få kørt din lydfil igennem et program, hvor du kan gemme i passende kvalitet. Her er gratisprogrammet Audacity fremragende.
Forestil dig at lydfilen nu er i hus – hvad så? Jo, i mine øjne er det vigtigt at du lægger den ud på dit website, så folk kan hente din lydfil – helst uden at skulle logge på eller foretage andre besværligheder. Gør det nemt for folket – så skal de nok tage imod dit gode tilbud om den gratis lydfil.
I WordPress er det relativt enkelt at uploade og placere lydfiler til download, og sådan burde det også være i det web-system, som du måske bruger. Ellers skift til WordPress – jeg hjælper dig gerne med den proces.
Få spredt budskabet om dit podcast
Når tekst og lydfil således er placeret på dit website, er du parat til at sprede budskabet. Få sendt et nyhedsbrev ud til dine trofaste abonnenter og fortæl om tiltaget. Log ind på din Facebook (og andre sociale medier) og fortæl vennerne, at de nu kan downloade din lydfil/podcast eller hvad du nu kalder dit tiltag. Frist eventuelt med noget gevinst, hvis vennerne deler opslaget.
Endelig skal du læne dig tilbage i lænestolen og tjekke din Analytics ud: besøger vennerne dit website og downloader de dit podcast? Mens du veltilfreds undersøger sagen, kører hjernen på højtryk i baggrunden: den gør sig klar til dit næste podcast: hvad skal det mon handle om?
Hent inspiration på www.howtopodcasttutorial.com.
Ring til mig på 2972 0955, hvis du vil drøfte podcast med mig.