Hvis din virksomhed har investeret i en hjemmeside, er det samtidig en god ide at overveje en investering i opdatering af hjemmesiden. En ting er at have hjemmesiden liggende klar som ”færdigt” produkt, men en anden ting er at uopdaterede hjemmesider ligger nærmest døde hen – og det er der ikke megen sjov ved.

Jeg plejer at bruge følgende billede på en dynamisk hjemmeside og en uopdateret hjemmeside: du går en tur igennem gågaderne i Svendborg og står pludselig foran 2 tøjbutikker. Den ene tøjbutik har nyeste mode præsenteret i udstillingsvinduet, og du kan se at der er gjort noget ud af opsætningen. Den anden tøjbutik har nogle gamle modeller hængende på støvede bøjler  og i vindueskarmen ligger døde fluer.

Hvilken tøjbutik vælger du?

Samme scenarie kan sagtens være aktuelt, når det handler om hjemmesider: er der tale om en opdateret hjemmeside med nye informationer, eller har hjemmesiden ligget øde hen de seneste måneder (måske år)? Forestil dig at du skal bruge en elektriker i Svendborg: Du surfer en tur i Google, hvor du søger efter: elektriker svendborg.

Du får præsenteret et søgeresultat, hvor du vælger at klikke ind på 3 lokale elektrikeres hjemmesider. To af hjemmesiderne ser noget ”tørre” ud, mens den tredje ser relativt ny ud med opdaterede tekster, billeder og referencer. Hvis du ikke har nogle relationer til nogle af de 3 elektrikere, hvem kontakter du da?

Det betyder meget at du løbende opdaterer indholdet på din hjemmeside. Kig tekster og billeder igennem, og gør det til en vane at opdatere hjemmesiden med nyt og opdateret indhold. Måske har du nogle nye kundereferencer du kan lægge online? Måske har du taget nye fotos, som kan erstatte nogle af de gamle billeder. Er der nogle af teksterne, som trænger til et løft med nye informationer? Har du løftet din virksomhed med nye kompetencer?

Det handler ikke kun om at tiltrække ”Hr Jensen”. Det handler også om at overbevise søgerobotterne om, at din hjemmeside er dynamisk og levende. Dette vil nemlig gavne dine placeringer i Googles søgeresultater. Søgerobotter foretrækker opdaterede hjemmesider, og dette er et vigtigt parameter i kampen om at komme højt op i Googles søgeresultater.

Det kan være en svær opgave at skulle opdatere hjemmesiden, når du også har andre kerneområder at tage dig af i din virksomhed. Derfor tilbyder jeg at hjælpe med denne opdatering af websites, så de hele tiden ser friske og nyopdaterede ud. Dette gælder både indhold og teknik. Hvis du driver en WordPress hjemmeside, er det vigtigt at holde teknikken opdateret.