I takt med at digitaliseringen skrider frem, bliver det mere og mere essentielt at have en stærk online tilstedeværelse på internettet. En ny hjemmeside i 2024 er ikke bare et spørgsmål om at følge med tiden – det handler om at skille sig ud og fange dine kunders opmærksomhed. Lad mig komme med nogle ideer til, hvorfor du måske skal opdatere hjemmesiden i 2024.
Begynd med en ny plan
Før du kaster dig ud i at få skabt din nye hjemmeside, er det vigtigt at have en klar strategi/plan på plads. En ny plan i 2024 bør inkludere målsætninger for din hjemmeside, forståelse af din målgruppe og en plan for indhold, der engagerer og skaber forretning. Tænk på din hjemmesides rolle i din overordnede forretningsplan og sørg for, at alle elementer arbejder sammen mod de samme mål.
- Skriv tekster som dine kunder forstår
- Undgå nørdede fagudtryk, som dine kolleger elsker – men som kunderne ikke “fatter en dyt af”
- Brug gerne autentiske fotos
- Opdater indholdet på hjemmesiden jævnligt
Nyt webdesign der følger med tiden
Et nyt webdesign er ikke kun en visuel opdatering. Det er også en mulighed for at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside. Prøv eventuelt at bede 2-3 personer om at finde et bestemt produkt eller ydelse på din hjemmeside. Finder de det hurtigt?
Prioriter responsivt design, så din hjemmeside fungerer på alle enheder, og sørg for at navigationsstrukturen er logisk. I 2024 er det ikke nok at have et flot design. Din hjemmeside skal være brugervenlig og tilgængelig for alle. Og man skal ikke sidde og lede længe efter tingene. Hvis folk ikke ret hurtigt finder det, som de er ude efter, klikker de lynhurtigt væk fra websitet.
Husk SEO – søgemaskineoptimering
For at din nye hjemmeside skal rangere højt på Google, er søgemaskineoptimering (SEO) afgørende. Brug relevante søgeord og søgesætninger, og brug de ord, som du formoder dine kunder anvender, når de googler. Skab kvalitetsindhold og sørg for, at din hjemmesides tekster har kvalitet og kvantitet. Hvis hjemmesiden er for langsom, risikerer du at søgerobotterne bliver skuffede og dumper dig i søgeresultater.
Hold dig opdateret med nye trends inden for webdesign og digital markedsføring. I 2024 kan vi forvente at se mere brug af kunstig intelligens, avanceret personalisering og interaktive elementer, der forbedrer engagementet hos dine besøgende på hjemmesiden. Ved at være på forkant med disse trends kan du sikre, at din hjemmeside forbliver relevant og konkurrencedygtig.
Indholdet på ny hjemmeside er vigtigt
Indholdet på din hjemmeside er afgørende for både brugeroplevelsen og for SEO. Sørg for at skabe værdifuldt, informativt og letfordøjeligt indhold, der taler til din målgruppe. Videoer, blogindlæg, infografikker, fotos og podcasts er blot nogle af de formater, du kan bruge til at formidle dit budskab. Især video og lyd bliver mere og mere populært, så overvej at gå den vej. Jeg hjælper gerne med at finde bureauer, der kan hjælpe med denne del på hjemmesiden.
Lanceringen af din nye hjemmeside er kun begyndelsen. Brug værktøjer som Matomo til løbende at overvåge trafikken på din hjemmeside og vær ikke bange for at justere på dine planer baseret på de data, du indsamler. Læser folk de vigtigste sider på websitet? Hvordan lander de på din hjemmeside? Forsvinder de hurtigt? Test forskellige tilgange, og gør din hjemmeside bedre for at sikre de bedste resultater.
Kaffe på femtesalen
Endelig synes jeg at du skal sige ja tak til en kop kaffe eller te på mit kontor. Jeg tilbyder en helt uforpligtende sparring omkring din hjemmeside-situation, og jeg kommer gerne med forslag til, hvordan du griber situationen an, hvis du overvejer en ny hjemmeside.
Jeg sidder på en kontor midt i Svendborg – blot et stenkast fra parkeringspladser, offentlig transport og munke støbt i bronze. Og jeg sidder klar til at hjælpe din virksomhed videre med en ny hjemmeside, som er din ejendom ved overlevering.