Står du og din virksomhed for at skulle bruge ressourcer på en ny hjemmeside? I så fald vil jeg gerne anbefale, at I tænker processen igennem, inden I sætter det nye skib i søen. Jeg har flere års erfaring med at hjælpe virksomheder i gang med ny hjemmeside, og i det følgende vil jeg komme med nogle fif, som du måske kan gå stor gavn af. Du er altid velkommen til at kontakte mig med henblik på et uforpligtende møde.
Formål og mål
Inden I begynder at tænke på layout, design, skrifttyper og farver, vil jeg mene at du og virksomheden skal spørge jer selv:
– Hvad skal vi egentlig bruge hjemmesiden til?
– Og hvilke målgrupper vil vi gerne ramme?
Når dette er på plads, er I klar til at gå videre til næste skridt: skal hjemmesiden indeholde bestemte funktioner, fx en webshop hvis I overvejer online salg?
Styr på teknikken
Hvis I allerede har en hjemmeside i luften, er det oftest det letteste at fortsætte på samme webhotel. Men hvis I skal i luften for første gang, er der noget teknik, der lige skal gennemtænkes:
– Domæne: hvilken hjemmesideadresse kunne I tænke jer – og er den ledig? Dette kan tjekkes på de fleste webhotellers søgefunktion. Prøv hos Simply.
– Webhotel: der findes utallige webhoteller på markedet. Et webhotel er det sted, som din hjemmeside skal placeres, så hele verden kan se den.
Der findes billige webhoteller og der findes dyre webhoteller. Jeg giver gerne et godt råd eller to, når det handler om webhoteller. Det handler om at du får det bedste webhotel til prisen.
Ny hjemmeside med WordPress
Hvis jeg skal anbefale et teknisk system til hjemmesidebyggeriet, anbefaler jeg altid WordPress. Det er et usædvanligt stærkt system med fokus på brugervenlighed, og så findes der et hav af muligheder, hvis man bygger hjemmesiden i WordPress. Du kan fx sagtens koble en webshop til hjemmesiden på et senere tidspunkt.
Desuden skal du have fundet et tema (skabelon) til hjemmesiden, og her vil jeg gerne være behjælpelig med valgt af tema. Det kan nemlig være ekstremt svært at komme i gang med denne del. Når temaet er valgt, skal det tilpasses dit behov og ønsker for design. Denne del hjælper jeg naturligvis gerne med.
Hjemmesidens indhold
Når ovenstående er på plads, er det tid til at se på indholdet til en ny hjemmeside. Har du de tekster der skal bruges, og hvordan og hvorledes med logo, illustrationer, fotos, skrifttyper og farver? Dette kan være en stor mundfuld, så jeg råder som regel virksomhederne til at gennemtænke hele indholdsdelen grundigt.
Man kommer fx langt med nogle gule post-it-sedler og en opslagstavle. Prøv at sætte menustrukturen op, og vurder hvilke tjenester, ydelser og produkter der skal præsenteres på den ny hjemmeside. Tænk også grundigt på, hvilke søgeord og -sætninger, der er vigtige for jer at blive fundet på.
Er hjemmesiden klar?
Når alle disse praktiske ting er faldet på plads, er det tid til at sætte gang i byggeriet. Du kan vælge at gøre det selv, men hvis du ikke har prøvet dette før, vil det være en ret stor opgave at kaste sig ud i. Her anbefaler jeg (naturligvis) at du tager fat i et firma, der arbejder med hjemmesider. Jeg sidder klar!
Hele processen bør foregå i et samspil, hvor man løbende kigger på byggeriets udvikling. Det handler om at få præciseret ønsker og forventninger, for så har man et godt udgangspunkt for en succesfuld proces.
Når I har fået forelagt en ”færdig ny hjemmeside” (hjemmesider bør altid udvikles), er det tiden til at teste den igennem. Virker alle menupunkter, og hvordan med links i teksterne? Kan kunder komme i kontakt med jer, og hvis I sælger online ydelser på hjemmesiden, bør I lige sikre jer, at alle betalingsmuligheder virker.
Præsenter hjemmesiden
Og så er det ellers tid til at præsentere hjemmesiden for omverdenen. Det er vigtigt at I fra start er opmærksomme på, om hjemmesiden er indekseret af Google. Prøv at skrive firmanavn i Google og se om I dukker op. Hvis ikke, skal I som noget af det første opdatere firmaets Google Business profil.
En anden metode til at præsentere hjemmesiden på, er at bruge de sociale medier. Opdater jeres Instagram-profil med hjemmesideadressen, og skriv et opslag på Facebook, hvor I gør opmærksom på jeres nye marketing-kanal. Skriv også et indlæg på LinkedIn, hvor I fortæller om processen, og hvor I eventuelt ”tagger” samarbejdspartnere i byggeprocessen.
Har du brug for hjælp til din ny hjemmeside?
Jeg sidder klar til at hjælpe dig. Jeg har stor erfaring med at bygge hjemmesider til små og mellemstore virksomheder samt foreninger.
Ring: 2972 0955
Skriv: allan@bojsen.dk