Er hjemmesiden mobilvenlig?

De fleste virksomheder har i dag en hjemmeside på internettet? Der er mange gode grunde til at besidde en hjemmeside, som er en slags elektronisk brochure, som præsenterer virksomheden på nettet. Jeg er ret sikker på, at internettet er kommet for at blive (!), og det er i min verden en selvfølge, at virksomheder har et website, som kan bruges på forskellige niveauer.

Mange mener stadig at en hjemmeside blot skal bruges som et visitkort, hvor potentielle kunder kan hente kontaktinformationer og så ganske lidt om virksomheden. Andre er anderledes gode til at hælde en masse nyttige informationer på sitet, så potentielle kunder får endnu mere lyst til at kontakte virksomheden.

Så er der naturligvis hjemmesider, som sælger deres varer og ydelser direkte via hjemmesiden. Sådanne hjemmesider kaldes ofte for webshops, og folk i dag er slet ikke så forskrækkede over at skulle betale for en vare via internettet. Hvorom alting er, så mener jeg at en hjemmeside bør bruges som en moderne form for markedsføring, hvor man med sikkerhed kan fastslå, at de potentielle kunder surfer på nettet og finder deres leverandører dér.

Hjemmesider læses via smartphones og tablets

I de gode gamle dage var det især via computeren, at folk opsøgte informationer om din og min virksomhed. Dette foregik typisk via en søgemaskine som Google, hvor folk brugte specifikke søgeord, hvorefter de klikkede sig hen på de respektive søgeresultater. Folk anvender naturligvis stadig Google (selv om de sociale medier stadig får større betydning for, hvor kunden leder efter den næste leverandør), men i dag sker det typisk via smartphone eller tablet.

Anvendelse af tablet er dalende, for i dag vil folk hellere bruge de smarte 2 i 1 computere med aftagelige skærme. Ikke desto mindre er det ofte på en smartphone, at folk søger efter en virksomhed som din og min. Kast et blik på det omgivende samfund: alle render rundt med næsen i deres smartphone, og hvis de ikke spiller Pokemon Go eller er på de sociale medier, er sandsynligheden for at de googler ret stor.

Derfor er det virkelig nødvendigt for sin virksomheds hjemmeside at den fremstår pænt på smartphones og tablets. Det er disse medier, som folk bruger en stor del af deres tid på, og hvis din virksomheds hjemmeside er svær at læse og navigere på via smartphone eller tablets, risikerer du at folk hurtigt forlader dit website.

Mobilvenlig eller ej?

Spørgsmålet er derfor: er din hjemmeside mobilvenlig? Det kan du ret hurtigt finde ud af selv. Du kan bruge flere metoder. Her får du 2:

  1. Brug Googles tjeneste

Google stiller deres egen tjeneste til rådighed, hvor du meget hurtigt får dommen: er din hjemmeside mobilvenlig eller ej. Og det er uhyre nemt: du indtaster adressen på din hjemmeside og klikker på knappen Analysér. Efter få sekunder får du dommen: mobilvenlig eller ikke-mobilvenlig. Måske er teksten for lille til at den er læsevenlig. Måske ligger dine links på hjemmesiden for tæt på hinanden. Måske passer designet bare slet ikke til de små skærme. Google fortæller dig, hvad der går galt.

  1. Søg efter din virksomhed på en smartphone

Du kan også vælge at besøge din egen hjemmeside via smartphone. Hvornår har du egentlig sidst gjort dét? Mange forsømmer at tjekke deres eget website ud i ny og næ, men det er faktisk en god ide, så du løbende holder dig ajour omkring udseendet på kundernes smartphones.

Du kan også med fordel starte din smartphone op og åbne browseren. Prøv herefter at gå i Google og skriv dit firmanavn. Hurtigt får du at vide om hjemmesiden er mobilvenlig, idet det vil stå umiddelbart under teksten med de grønne bogstaver.

WordPress er ikke nok

Når folk bliver spurgt om deres hjemmeside er mobilvenlig, svarer mange desværre en anelse fejlagtigt, at det er den, fordi det er en WordPress hjemmeside. Det er tilsyneladende blevet en udbredt misforståelse, at hvis hjemmesiden er konstrueret i WordPress, er den automatisk mobilvenlig. Så elegant spiller klaveret ikke.

Det handler primært om det tema, som er anvendt i WordPress, og hvis hjemmesiden har et par år på bagen, er det langt fra sikkert, at hjemmesiden er mobilvenlig. Derfor opfordrer jeg altid virksomheder til at få tingene undersøgt.

Det kan du gøre via ovenstående 2 anvisninger, eller du kan ringe på tlf. 2972 0955 og få en snak med mig. Så vil jeg gerne undersøge sagen for dig. Gratis og uforpligtende.

Eller udfyld nedenstående ”slip”. Så ser jeg på sagen og vender hurtigt tilbage til dig med ”dommen”: er din virksomheds hjemmeside mobilvenlig eller ej?