De forbistrede SEO tekster
I går, mandag den 9. marts 2015, holdt jeg en mini workshop på Fremtidsfabrikken i Svendborg. Emnet var SEO, og workshoppen var en opfølgning på et tidligere indlæg, som blev holdt i januar. På SEO I gik der megen teori i programmet, ikke mindst på grund af alle de gode spørgsmål fra deltagerne.
I går, på SEO II, var der tid til lidt mere håndfast og praktisk arbejde på egne hjemmesider. Deltagerne havde taget deres computere med, og rundt omkring bemærkede jeg at 9 ud af 10 loggede ind på deres respektive hjemmesider. Lækkert!
SEO handler om kvalitet på hjemmesiden
Et af de interessante nøgleord i går blev faktisk en dato. Den 21. april – men det vender jeg tilbage til længere nede. Ellers var der fuld fokus på dels den teknik, som hjemmesiderne er bygget op omkring, og dels det indhold, som er på siderne. Kvalitativt indhold er det helt store emne i disse SEO tider, og der stilles i højere grad krav til de tekster/indhold, som er på hjemmesiderne, hvis de skal igennem Google robotternes fine nåleøjne.
Et punkt, som virkelig kan få rynkede øjenbryn frem hos mange, er de tekster, som skal lægges på hjemmesiden. Jeg ser jo gerne, at der fremstilles så megen kvalitet i teksterne, at folk ligefrem begynder at debattere/snakke om indholdet på de sociale medier og derigennem dele indholdet med andre. Men jeg ser også gerne, at indholdet har så godt og relevant indhold for læseren (læs: kunden), at vedkommende får lyst til at ringe hjemmesideejeren op.
Når det er sagt, kommer vi ikke udenom, at robotterne er blevet langt mere kritiske i forhold til de tekster, der lægges på hjemmesiden. I gamle dage handlede det jo om, at få skrevet nogle tekster, som var polstret til med relevante søgeord, og så var den kage ellers skåret. Sådan er det (heldigvis) ikke i dag. I dag handler det om kvalitet frem for kvantitet.
Og så er vi tilbage ved sagens kerne: hvordan får du lagt kvalitativt indhold ind på din virksomheds hjemmeside? Kan det virkelig passe, at du skal skrive indhold på +300-400 ord? Mange deltagere kiggede skeptisk på mig i går:
– Jamen, det har jeg jo ikke tid til, Allan!
Nuvel, det er altså livets barske realiteter disse dage, hvis du vil op at ligge på side 1 i Google. Robotterne er både blevet mere kræsne og mere intelligente. Gisp! Jo, robotterne begynder at tænke sammenhæng i tekster og links, og den gode gammeldags linkbuilding, hvor man på bedste havnearbejderfacon tiltuskede sig links hos venner og bekendte (og måske sågar på udenlandske lyssky sider), duer ej heller længere.
Hvordan skriver jeg SEO tekster?
Tilbage til sagens kerne: hvordan sikrer du dig, at indholdet på din hjemmeside opnår Google robotternes tilfredshed? Som sagt handler det om at få skrevet tekster med brugbart og nyttigt indhold for læserne. I går hørte jeg én sige:
– Jeg får godt nok travlt så.
En anden sagde:
– Det må komme til at gælde de kommende tekster. Jeg kan jo ikke gå ind og redigere de 3.000 tekster, som allerede ligger der.
Og ja: det er altså lidt af en barsk omgang, du står overfor: at skulle skrive længere tekster med kvalitetsindhold. Du har jo allerede en forretning med nogle ydelser, som også skal passes. Tiden, venner. Tiden.
Derfor er du nødt til at forholde dig til sagen, så den ikke stresser dig unødigt. Enten må du afsætte nogle timer løbende, hvor du fokuserer på din hjemmesides indhold. Inden du ryster på hovedet over dette, da spørg dig selv:
– Hvor vigtig er hjemmesiden for mig?
Mit bud er, at din hjemmeside er pænt vigtig for dig! Derfor synes jeg også at du skal rette blikket mod vigtigheden i at have kvalitet på sitet. Dels for at sende gode signaler til dine kunder, og dels for at tækkes de kræsne søgerobotter.
Hvis du ikke har tid til at skrive de gode tekster, eller hvis du ganske enkelt ikke bryder dig om at skrive tekster, så få nogen til at hjælpe dig. Spørg i dit netværk efter dygtige folk, som forstår kommunikation til punkt og prikke. Personligt ville jeg straks pege på Lars Rasmussen fra Vid og Sans her i Svendborg. Han er uhyggelig skarp og dygtig, når det handler om ord.
Du kan også bruge sådan én som mig. Jeg skal ikke nødvendigvis skrive teksterne fra bunden af. Faktisk vil jeg hellere have at du skriver et oplæg til tekster, som skal bruges på hjemmesiden. Herefter vil jeg gennemlæse teksterne én for én og optimere dem, så de placeres korrekt på hjemmesiden. Det har jeg rimeligt styr på…
Husk at det er absolut forbudt at genbruge tekster. Lad være at bruge samme tekster flere steder, og undlad at kopiere salgstekster fra leverandører eller importører. Det er der ikke belgisk chokolade i overhovedet!
Se på SEO som en opgave, der skal passes ind i din gesjæft lige som al mulig anden form for markedsføring. Er du for eksempel ligeglad og uinteresseret, hvis en kunde ringer dig op? Engager dig i dit website og få skabt noget indhold, som du er stolt af.
Mobilvenligt design
På falderebet, inden jeg løfter sløret for den 21. aprils store hemmelighed, bør du overveje at få skiftet dit hjemmesidesystem ud, hvis det volder kvaler. Dels fordi det ikke er optimalt at anvende i forhold til så tekniske begreber som TITLE og Alt tekster. Men også på grund af den 21. april.
Hvad pokker er det med den 21. april?
Google har meldt ud, at den 21. april kan være en skæbnesvanger dato for visse hjemmesideejere. Google har nemlig indset, at flere og flere af deres brugere søger informationer på mobile enheder, altså tablets og smartphones. Derfor er det død pine nødvendigt, at dit website er skabt i et responsivt design.
Responsivt?
Et responsivt design gør din hjemmeside letlæselig og brugervenlig, uanset om du kigger på den fra computer eller fra mobile enheder. Har du tjekket din hjemmeside på smartphone for nyligt?
Jeg vil klart anbefale dig at overveje at skabe din kommende website i et system som WordPress. WordPress er smidigt, brugervenligt og byder på tusindvis af design, som er responsive. Jeg hjælper dig gerne videre!
Jeg slutter af med min pdf fra i går samt en række udsagn, som du måske kan bruge i dine kommende overvejelser omkring din hjemmesides sundhedstilstand. Kontakt mig, hvis du savner sparring. Jeg har formentlig et godt forslag til dig, når jeg har hørt om din web-situation.
– Hold da op hvor er det svært at finde de ord, som mine kunder formodes at bruge
– Jamen, det betyder jo at jeg skal hjem og skrive mindst 10 tekster!
– Hvordan skaber jeg så meget kvalitetsindhold på mit site? Kan jeg mon få eksterne leverandører til at bidrage?
Derudover snakkede vi om sociale medier. Hvornår har du senest – på din virksomheds vegne – været aktiv på Facebook?
Hent min præsentation om SEO som pdf (9 MB)
Ring til mig: 2972 0955. Jeg vil gerne høre om din udfordring.