Brug billeder på hjemmesiden
Enhver hjemmeside har brug for billeder og illustrationer. Det er vigtigt, for hvis dine kunder kommer ind på en side, hvor du skriver stolpe op og stolpe ned om et givent emne uden brug af billeder, risikerer du at dine besøgende mister lysten til at læse det hele igennem. Med andre ord: du risikerer at de klikker væk fra din hjemmeside. Derfor synes jeg du skal bruge billeder som supplement til dine tekster.
Vi mennesker nyder nemlig at kigge på billeder. Hvad gør du for eksempel hvis du læser dagens avis? Jeg vil vædde en Othello lagkage med, at du – ud over at læse artiklerne – også kigger fotos. Én ting er hvad journalisten har skrevet, men en anden er at du også gerne vil se situationer fra det virkelige liv.
Hvordan ser den nye skoleinspektør ud? Hvor slemt er rådhuset tilredt efter stormen? Hvem er vinderne bag Danmarksmesterskabet? Hvor stor er byens største hund?
Vi sætter pris på billeder
Jo, vi mennesker sætter stor pris på billeder, hvilket da også er derfor at jeg begræder, at mange redaktioner skærer ned på deres fotografstab for at spare. I stedet sender de journalister på gaden med en smartphone med indbygget kamera. Kvaliteten er dalende, men det er en helt anden diskussion.
Nå, men dine besøgende vil sætte pris på dine billeder, og de vil især sætte pris på billeder, der er autentiske. Personligt har jeg det svært med amerikanske modelbilleder, hvor alt er politisk korrekt. Jeg kan godt lidt autentiske fotos, så det er en klar fordel, hvis man selv kan tage de billeder der skal bruges på hjemmesiden, eller endnu bedre: få en professionel fotograf til det.
Googles søgerobotter er også begejstrede for billeder, og jo mere levende og indbydende dine tekster ser ud, jo større er chancen for at Google rangerer dine sider ind på side 1 i søgeresultaterne. Dette gælder den ”almindelige søgning”, men det gælder naturligvis også i billedsøgningen. Min erfaring fra kurser, hvor jeg har undervist i SEO fortæller, at mange faktisk klikker ind og kigger Googles billedsøgning igennem. Dette kan være et ekstra lille guldæg til din forretning.
Hvis du ikke har evnerne som fotograf, og hvis du ikke ønsker at investere et beløb til en fotograf, kan du bruge nogle af de gratis steder på internettet, hvor du kan downloade billeder. Du kan naturligvis vælge de såkaldte stock photos, som typisk koster et beløb pr billede. Du kan også dreje ansigtet over mod de gratis billeddatabaser på internettet, hvor du kan hente billeder helt gratis og brugde disse på hjemmesiden. Her har jeg to favoritter:
Unsplash
Unsplash er den lille nye dreng i klassen for mit vedkommende. Her finder du masser af gratis billeder til din hjemmeside, og søgefunktionen på hjemmesiden gør det godt. Jeg har oprettet en gratis profil hos Unsplash, idet det gør det lettere at downloade billeder i god kvalitet. Du kan bruge søgeboksen og skrive det, du er ude efter, eller du kan bruge kategorierne øverst.
Pixabay
Min favorit gennem lang tid hedder Pixabay. Her har jeg også oprettet en gratis profil, hvilket gør det nemmere at downloade de fotos, jeg skal bruge. Pixabay er en tysk opfindelse, og den findes i forskellige sprogversioner, blandt andet på dansk. Du finder den danske version allernederst ved Language. Ud over at du kan finde fotos, er der også mulighed for at hente illustrationer og vektorgrafik, og du kan sågar finde videoklip.
Vær kreativ, når du udvælger dine fotos. Det er klart bedst hvis du kan finde et billede af en vindmølle, hvis du skriver om vindmøller og alternativ energi, men hvis det kniber med at finde et godt foto af en vindmølle, så tænk lidt ud af boksen. Måske kan du finde et foto af en flyvende ballon, eller du kan måske bruge et foto af et svajende flag på en flagstang.
God fornøjelse med billeder til din hjemmeside. Billederne til dette indlæg er hentet hos Unsplash.