Når man står og skal bestemme sig for en hjemmesides udtryk, er det ofte billeder der er i højsædet. De fleste af os tænker jo i visuelle baner, og hvis du præsenterer dine salgstekster uden brug af billeder, risikerer du at dine gæster klikker væk. I ren kedsomhed. Det er ingen hemmelighed, at vi vil ”underholdes” når vi besøger hjemmesider.

Det handler om at finde de rette billeder til dine sider på websitet. Jeg har for eksempel valgt at bruge sort/hvide billeder til mine blogindlæg her på Bojsen.dk. Det er sådan et valg jeg traf, da jeg lagde mig fast for et webdesign til min firma hjemmeside. For at det ikke skal blive alt for gråtonet her på kanalen, er det udelukkende blogindlæg, som holdes i den grå stil. Andre sider her på sitet anvender farvefotos og farverige illustrationer.

Brug tilpas antal billeder

Billeder på hjemmesiden kan i mange tilfælde hjælpe dine besøgende til at fange budskabet. Nogen foretrækker informative tekster, mens andre prioriterer at læse indholdet i skimmende form i samhørighed med fotos og illustrationer. Det er netop det skimmende folk, som jeg forsøger at ramme ved at anvende fotos. I princippet kunne dette indlæg sagtens skrives uden brug af et billede i toppen, men jeg gætter på at mange har klikket sig herind, fordi ”appetizerens” overskrift jo er suppleret med et billede.

Det jeg forsøger i dette indlæg er at anvende et par billeder mere, end jeg plejer. Måske har du bemærket at topbilledet nu er suppleret med et billede her midt i teksten. Og der dukker endnu et op længere nede. Det er et forsøg på at fastholde dig, så du også får indholdet nederst i blogindlægget med. Mon det lykkes?

Når du anvender fotos, er det en god ide at tænke personlig stil. At tænke personlig stil i et indlæg der omhandler billeder til hjemmesiden kan være en udfordring. Skal jeg bruge et billede af et kamera? Eller et billede, der viser en hjemmeside på en computerskærm? Eller skal jeg finde et barndomsfoto af mig selv? Det handler om at finde en balance. Så nu har jeg været i mit Google arkiv og fundet 3 fotos, som altså ses her i indlægget.

Billedprogram, størrelse og filtre

Når du anvender billeder på hjemmesiden, er det en god ide at hælde dem igennem et billedprogram, så de størrelsesmæssigt matcher sidens layout. Størrelsen er også vigtig, hvis du vil tækkes Googles kræsne søgerobotter. De hader nemlig alt for store og tunge fotos. Det gør jeg i øvrigt også, hvis hjemmesidens billeder ”hakkende” drøner igennem til min smartphone.

Så hvis du for eksempel er håndværker, så husk at tage de gode billeder, når du står ved dagens arbejde. En moderne smartphone tager ultragode fotos, og tag hellere et billede for meget end et for lidt. Husk at vende telefonen korrekt, så billedet tages i liggende eller stående format. Bojsen.dk er hovedsageligt bygget med henblik på liggende billeder, så det er en overvejelse du lige skal have med, når du knipser løs.

Nogle gange er det en god ide at lægget et filter hen over billederne til hjemmesiden. Som sagt har jeg valgt den gråtonende stil, men der findes mange spændende effekter i billedprogrammer til din smartphone. Tænk for eksempel på Instagram og de filtre du kan lægge på billederne dér. Men gør det konsekvent, så du undlader at blande for mange filtre sammen.

Der findes en række spændende foto-biblioteker på nettet, hvor du kan downloade billeder til frit brug. Jeg har i mange år hældt til Pixabay, men er også begyndt at skele lidt til Pexels og Unsplash. Husk at du kan oprette en profil på siderne gratis og derved bidrage til festen ved at uploade dine fotos – til gavn for andre derude. Jeg har været medlem af Pixabay nogle år, og jeg kan se at mine billeder fra Grønland er downloadet 901 gange.

Nu afslutter jeg dette indlæg, som handler om billeder til hjemmesiden. Når sidste punktum er sat, vil jeg bruge lidt tid på at finde illustrationer til artiklen her. Jeg vil forsøge med et personligt billede, et billede fra en billeddatabase samt et screenshot, som måske vækker din nysgerrighed.

Tak fordi du læste med.