Hvilket webdesign skal jeg vælge?
Når hjemmesiden enten skal etableres eller fornys, møder jeg ofte spørgsmålet:
Hvilket webdesign skal jeg vælge? Hvordan vælger jeg det rette design for min hjemmeside?
Se, det er lidt af en hård nyser at svare entydigt på. Derfor mødes jeg oftest med kunden, inden jeg påbegynder oprettelsen og konstruktionen af hjemmesiden. Når jeg skriver ”oftest” er det fordi, at jeg faktisk har oprettet et par hjemmesider på baggrund af telefonsamtale med kunden.
Her var kunderne så klare i spyttet, at vi egentlig ikke havde behov for at mødes. En geografisk afstand gjorde også, at det var mest praktisk at vi tog snakken pr telefon. En efterfølgende mailkorrespondance klarede ærterne og samarbejdet gik fortrinligt – også selv om vi ikke mødtes ansigt til ansigt.
Forestil dig en firmabil
Nå, tilbage til sagens kerne: hvordan finder du ud af hvordan dit kommende webdesign skal skrues sammen? Det er jo ikke ligegyldigt hvordan din hjemmeside skal se ud, og designet kan have afgørende betydning for at dine potentielle kunder kontakter dig via hjemmesiden, eller om de klikker væk.
Forestil dig at hjemmesiden var en firmabil. Hvilken model stemmer overens med dit erhverv? Har du brug for en personbil, en stationcar eller en varevogn? Kan du klare dig med et par rustpletter, eller vil kunderne ryste på hovedet, hvis du ikke kommer i en nyvasket automobil uden ridser, skrammer og buler?
Og har du behov for reklamer på bilen? Et diskret skilt på bagenden? Et telefonnummer på venstre fordør? Et illustrativt banner på venstre fordør? En varebil pakket ind i printdekoration med stærkt blikfang?
Prøv at lægge mærke til de næste 5 firmabiler du ser på vejen. Hvad kan du godt lide? Hvad bryder du dig ikke om? Hvad virker? Hvad er useriøst?
Målgruppen – hvad foretrækker dine kunder?
Når det handler om hjemmesider, gælder det om nogenlunde samme iagttagelse: kast et blik på nettet og se hvad dine kolleger gør? Hvilken målgruppe har din virksomhed? Mænd? Kvinder? Begge? Unge? Midaldrende? Seniorer?
Har du et logo? Farver? Form? Og hvordan ser dit trykte visitkort ud? Tænk nøje over hvilke signaler dit visuelle udtryk gerne skulle sende til folket på nettet – og dermed til dine kunder. Som konstruktør af hjemmesider har jeg naturligvis en ide om, hvad der virker og hvad der ikke virker – og om hvad der rører sig i tiden.
Men jeg kan ikke enerådigt bestemme, hvordan din hjemmeside skal se ud. Vi skal have dig med på banen. På den ene eller den anden måde. Lad mig komme med nogle input, der måske gør webdesign processen nemmere for dig.
Tegn en skitse
Tag et stykke A4-papir og læg det på langs, altså i liggende format. Dermed har papiret den form, som en computerskærm også har. Tegn en skitse over hvordan du forestiller dig forsiden skal se ud. Tænk ikke over indholdet. Prøv at forestille dig 1-4 menupunkter, som kunderne skal kunne klikke på.
Hvis du er modig, tegner du også en skitse over en af undersiderne, altså en af de sider, som kunderne klikker sig videre til.
Hvilke farver er du ude i?
Hvilke farver ser du som oplagte i dit hjemmeside projekt? Har du tidligere haft en grafiker med på råd, og er der bestemte farver, som du gerne ser som hjemmesidens fundament? Hvis du mangler inspiration, så prøv at lade dig inspirere via Adobe Kuler.
Har dit produkt eller ydelse en favoritfarve, som ligger lige til højrebenet?
Indhold: teksttung eller fotografisk
Lur også på om du har behov for et webdesign, som tilgodeser teksttunge sider, hvor du via mange bogstaver forklarer om dit produkter og tjenester. Husk at Googles sultne robotter elsker tekster, og at du derfor klart skal være bevidst om de gode tekster på sitet.
Husk at du kan planlægge dine blogindlæg!
Tjek naboens hjemmeside
Dit kommende webdesign må gerne lade sig inspirere af naboens eller kollegaens hjemmeside. Du skal naturligvis ikke kopiere en hjemmesides webdesign. Det bliver du næppe belønnet for, men man må gerne samle appetit ude i byen. Læg mærke til alle de ting du godt kan lide ved andre hjemmesider og skriv ned hvorfor du synes om det.
Gør det samme for hjemmesider, som ikke falder i din smag. Hvad forstyrrer dig ved disse hjemmesider? Hvad gør de forkert?
På baggrund af disse fundamentale tanker er du klar til at kaste dig over dit eget webdesign. Jo bedre forberedt du er, jo nemmere, hurtigere og billigere bliver din kommende hjemmeside for dig.
Selv om jeg er bosiddende i Fremtidsfabrikken, Svendborg, hjælper jeg dig gerne videre. Skriv til mig. Ring til mig. Jeg er til at tale med.