Webdesign – hvad er det egentlig?
Mange taler om det, men egentlig er begrebet en smule fluffy: webdesign. Til dagligt sidder jeg med WordPress hjemmesider og forsøger at få disse til at fremstå så brugervenlige og flotte som muligt. Men hvis man ser på hvad webdesign er, skal man en tur hen over marken for at samle en række sten op.
Grundlæggende handler webdesign om at skabe brugervenlige hjemmesider. Det kan man gøre på mange måder, og hjemmesider ser oftest ud på vidt forskellige måder. Det handler nemlig om grafisk design, layout og navigation via en logisk menu.
Call to action
Når man starter op på en ny hjemmeside, har jeg altid den røde tråd som et vigtigt aspekt. Et ensartet layout betyder nemlig at de besøgende på hjemmesiden nemt kan finde rundt fra side til side. Det handler også om et ensartet udtryk, når det handler om skrifttyper, farver, diverse elementer samt fotoopsætning.
Call to action-knapper er efterhånden pænt hypede, og de bruges typisk til at friste den besøgende over på bestemte steder på websitet. Det kan være et bestemt produkt, en særlig ydelse eller måske en kontaktformular.
Søgerobottens straf
Mobilvenlige hjemmesider er et andet aspekt, når det handler om webdesign. Et responsivt webdesign betyder at hjemmesiden tager sig godt ud på mobile enheder som smartphones og tablets. Mange brugere står jo ved det ene busstoppested efter det andet og glor ned i deres smartphones. Derfor skal hjemmesiden kunne ses fornuftigt på en smartphone.
Og når vi nu er ved emnet: Google straffer hjemmesider, som ikke er responsive. Din hjemmeside risikerer at miste gode point i kampen om den gode placering i søgeresultatet. Derfor er det død pine nødvendigt med en responsiv hjemmeside.
Men webdesign handler også om hastighed. En tung hjemmeside med store, ubehandlede farvefotos kan være en pine at komme igennem. Selv om vi danskere er forkælede med hurtige internethastigheder, vil søgerobotter straffe hjemmesiden, hvis den er for langsom til at titte frem på skærmen. Så webdesign skal være enkelt, let og nemt at gå til – også på en lidt langsom internetopkobling.
Fotos og video
Og når vi er ved emnet: det kan være en vældig god ide med fotos, som ikke er snuppet fra en billeddatabase på nettet. Læg dertil, at egne videoklip kan være en god måde at friste den besøgende til at købe dit produkt eller til at kontakte dig.
Hvis du ønsker sparring omkring webdesign til din kommende hjemmeside, sidder jeg klar på Klosterplads i Svendborg. Jeg har mødelokale, kaffemaskine og et åbent sind.
Ring og book et uforpligtende møde: tlf. 2972 0955