Oven på en skøn sommer, hvor min kone Lone og jeg besøgte Kassel, Bayerische Wald (skønt område), Lüneburg, Århus, Vesterhavshytten og Svendborg, er det på tide at iklæde sig arbejdshandskerne igen. Og det gør ingenting, når ens indbakke atter melder om interesse for de ting, som jeg synes er spændende. Mit navn er Allan, og jeg hjælper små og mellemstore virksomheder med hjemmesider og Google optimering.
Første job efter ferien var lidt for spændende …
Selv om man altid starter op efter ferien med blandede følelser i maven, så kan tingene pludselig vise sig fra de mest overraskende sider. Det fandt jeg ud af i mandags, da en kunde ringede og sagde, at webhotellet havde lukket virksomhedens hjemmeside.
– Hvorfor det, spurgte jeg overrasket.
– Fordi hjemmesiden er blevet hacket og en masse snavs er plantet over det hele, svarede kunden lettere rystet.
(indskydelse: kunden havde fået mig til at skabe hjemmesiden, men valgte selv at få en medarbejder til at holde hjemmesidens teknik vedlige. Problemet er at medarbejderen stoppede i virksomheden i marts, så den stod fuldstændig u-opdateret).
2 mystiske profiler
Jeg fik fat i webhotellet, og de åbnede hjemmesiden midlertidigt mod at jeg fik opdateret al teknik på websitet og samtidig fik renset al skidt. Og så kunne jeg ellers gå i gang.
Jeg blev hurtigt klogere. 21 tekniske opdateringer ventede, og det fik jeg relativt hurtigt styr på. Næste skridt var lige at tjekke op på, om nogen ”gæster” havde oprettet sig som brugere på hjemmesiden. Det var der …
Jeg fandt 2 mystiske profiler, hvoraf den ene havde en e-mailadresse, der endte på .ru (Rusland). Begge profiler blev slettet prompte. Og så var next step at tjekke, hvad de havde fået udrettet af hærværk.
Som det første tjekkede jeg om de havde oprettet blogindlæg på hjemmesiden. Dette er meget populært, idet denne taktik kan skabe ekstra Google-point for hackere og deres samarbejdspartnere.
Over 6.500 falske indlæg
GISP! 6.547 indlæg lå i listen over blogindlæg. Straks kunne jeg konstatere at sitet var blevet totalt væltet af disse hacker-indlæg. Indlæggene handlede udelukkende om casino, spilleautomater, poker og spins, og alt indhold var skrevet på dansk med hjælp fra en kunstig intelligens-robot.
Jeg begyndte at fjerne indlæggene. Det tager immervæk noget tid at fjerne disse beskidte indlæg, og i mellemtiden bandede og svovlede jeg banditterne derud, hvor peberet gror. Men efter et stykke tid havde jeg fået slettet de falske indlæg.
Det næste jeg gjorde, var at logge på webhotellets FTP-server (nørdet – jeg ved det godt), og her ramte næste knytnæve mig: der lå i tusindvis af filer og mapper, som IKKE hører hjemme på sådan en hjemmesides struktur. Banditterne havde simpelt hen fået installeret så meget skidt og ragelse, så jeg troede det var løgn. Det var det ikke.
Ny hjemmeside
Og her er vi så strandet i disse sekunder. Jeg vurderer at oprydningen vil tage meget lang tid, og da virksomheden i forvejen overvejer at opgradere hjemmesiden, står vi nu her med dilemmaet:
Skal jeg bruge tid på at rydde op, eller skal virksomheden overveje en helt ny, frisk hjemmeside på en ny-installation?
Svaret er faldet:
Hej Allan, vi havde bestyrelsesmøde i sidste uge, og dér blev der truffet en afgørelse: vi skal have bygget ny hjemmeside hurtigst muligt.
Kære læser: Få det nu gjort
Budskabet i dette nyhedsbrev er, at hvis du driver en hjemmeside, så bør du med jævne mellemrum opdatere teknikken. Jeg hjælper kunder med dette arbejde. Nogen får det udført én gang om måneden – andre får det gjort 3-4 gange pr måned.
Jeg hjælper dig gerne, hvis du ønsker det.
Men ellers læg det ind i din (eller en ansats) kalender som en fast ”aftale”, hvor I sikrer jer, at det bliver gjort.