SEO: kom godt i gang

Er du i gang med at bygge en spritny hjemmeside? Det er der mange, der er og derfor handler det om at gribe opgaven så fornuftigt an som muligt. Dels er der selve layout og design, der sidde lige i skabet, og dels er der hjemmesidens indhold i form af tekst og billeder.

Men der er også en ret vigtig opgave i at få hjemmesiden søgemaskineoptimeret så vidt muligt fra start af. Du kan sagtens optimere hjemmesiden mod Googles kræsne søgerobotter efterfølgende, men hvis du har overskuddet fra start af, får hjemmesiden det bedst mulige afsæt fra begyndelsen. Her følger nogle gode tips til opstarten – set med SEO-briller.

Domæne

Køb et domæne, som er relevant for dig og indholdet på hjemmesiden. Mange vælger af naturlige grunde et domæne, som har afsæt i firmanavnet, og det er også det mest logiske domæne at gå efter. Men det kan også være at du kan smugle et eller måske to vigtige søgeord ind i domænet.

Webhotel

Vælg et godt og stabilt webhotel. Google hader hjemmesider, der både er langsomme og skrøbelige med hensyn til oppe- og nedetid. Hvis hjemmesiden er langsom, mister dine kunder tålmodigheden og klikker væk fra dit domæne. Det ved robotterne, og så bliver du placeret længere nede i søgeresultaterne.

Google Search Console

Få meldt hjemmesiden til Google Search Console. Det er et sted, hvor du får fantastisk nyttige informationer om hjemmesidens popularitet hos søgerobotterne. Så ind på Google Search Console med dig og få sat funktionaliteten i gang.

Konkurrence

Det er også tiden, at du ser på hvad dine konkurrenter gør. Hvordan har de skruet deres hjemmeside sammen, og bruger de udtryk, som du også bør overveje at inddrage i dine tekster? Hvis du mangler ideer til søgeudtryk, findes der værktøjer, der kan hjælpe dig, fx Keyword Tool.

Søgeordsoverblik

Gå amok og find alle de relevante søgeord og -udtryk, som er vigtige for dig. Hvilke søgeord kunne du godt tænke dig at blive fundet på? Husk at variere med geografi og tillægsord, som dine kunder bruger. Sæt det eventuelt op i et regneark, så du let kan sortere og prioritere.

Planlægning

Indholdet er vigtigt for hjemmesiden. Og dynamikken inkluderet. Med dynamik mener jeg at hjemmesiden får opdateret indholdet med jævne mellemrum. Hjemmesider, der bare står hen, er uinteressante set med søgerobotters øjne. Så lag en plan for hvornår du vil ind og lægge nyt indhold på hjemmesiden.

URL

Ja, det er en kedelig overskrift. Uniform Ressource Locator. Eller på dansk: hjemmesideadresser. Sørg for at dine URLs er fornuftige uden alt for mange unødige ord og specialtegn. Husk at de gode søgeord også bør indgå i URLen.

Core Web Vitals

Bag dette kryptiske udtryk gemmer sig såmænd blot, at du skal sørge for at søgerobotterne godt kan lide den måde, som du har bygget hjemmesiden op på. Hastighed. Navigation. Interne links. Mobilvenlighed. Https. Den slags.

Følg op

Når hjemmesiden er lanceret, bør du følge dine placeringer i Google på udvalgte søgeord og -udtryk. Du kan bruge forskellige værktøjer til den slags. Personligt har jeg bedst erfaring med redskaber, som man betaler for, men der findes gratis muligheder, fx Waimea.

Fortæl

Og endelig er det vigtigt at du får fortalt om din hjemmeside. Gør opmærksom på hjemmesidens indhold og skriv indhold, som folk nyder at dele med andre. Få folk til at dele din hjemmesideadresse på de sociale medier, og hvis du kan få folk til at linke til din hjemmeside, er det bare topdollar.

Få hjælp

Og endelig synes jeg du skal kontakte mig, hvis du ønsker hjælp til alt dette. Mine priser er fair, og jeg udfører samarbejdet med din virksomhed på gennemsigtig vis.

Ring: 2972 0955

Skriv: allan@bojsen.dk