SEO: Sådan får du succes
SEO er en amerikansk forkortelse for Search Engine Optimization. I Svendborg og resten af Danmark oversætter vi det populært til søgemaskineoptimering eller Google-optimering. Det handler på jævn dansk om at optimere din hjemmeside så godt, at den kommer så højt som muligt op i Googles søgeresultater. Jo bedre placering, jo flere besøgende.
Bag SEO gemmer sig en række små ”regler” for hvad du kan gøre på dit website, så hjemmesiden bliver så gode venner som muligt med Googles kræsne søgerobotter. Hvis dit site lever op til en række krav, er chancerne for bedre placeringer bestemt til stede. Her får du første del af en lille indlægsserie, som fortæller om, hvad du kan gøre på SEO-siden.
Indholdet er SÅ vigtigt
Det vigtigste du kan gøre, er at producere godt og kvalitativt indhold til hjemmesiden. Der er altså tale om at du skal have gang i din indre tekstforfatter eller få en skribent til at hjælpe dig. Dine tekster er nemlig alfa omega for, om søgerobotten finder indholdet så godt, at dine placeringer i Google peger på side 1.
Skriv godt og grundigt om dine varer og ydelser, og skriv det så konstruktivt, at robotten fornemmer kvalitet ved første blik. Lad være med at bruge det gamle trick ved at gentage det gode søgeord igen og igen. De tider er ovre. Anvend dog det gode søgeord/søgesætning med jævne mellemrum, så robotten ved hvad det handler om. Du kan endvidere sagtens bruge synonymer. Husk at inkludere bynavne og geografiske steder som Fyn og Svendborg, hvis det er relevant.
Hvilke søgeord og søgesætninger skal du bruge?
Er du klar i spyttet omkring hvad folk bruger af søgeord, når de er på jagt efter de varer eller ydelser, som du sælger? Du skal nemlig producere dine tekster ud fra hvad folk efterspørger i arbejdet med SEO – ikke ud fra hvad du tror de skriver. Lav en grundig research på hvad folk skriver, og brug eventuelt et redskab á la Keywordshitter til søgeordsinspiration.
Husk at spørge venner og bekendte om, hvad de ville skrive, hvis de skulle finde sådan en som dig i Google. Du vil med garanti bliver overrasket over de gode søgeord, som dukker op. Måske kalder du dig selv for el-installatør, men hvad nytter det, hvis folk søger efter en elektriker? Og hvis folk anvender bynavne som søgeord, skal du måske skrive en tekst om elektrikeren fra Svendborg …
En side pr søgeord og søgesætning
Når du arbejder med SEO – altså optimerer din hjemmeside – skal du altid huske at tænke, at alle siderne på websitet er potentielle muligheder for succes. Tænk nøje over hvad du præsenterer på de enkelte sider, og optimer hver enkelt side hen imod ét søgeord eller søgesætning.
Har du eksempelvis en virksomhed, som sælger ydelser inden for coaching, så undlad at fortælle om alle ”grenene” på én side. Opret hellere 5-6 enkeltsider, hvor du går grundigt til værks om de enkelte kategorier på hver side. Fortæl om Teeangecoaching på en side, hvor du fokuserer udelukkende på dette emne. Opret en anden side, som du udelukkende bruger til at præsentere emnet Iværksættercoaching. Og så fremdeles.
Fingeren på pulsen
Vær hele tiden parat til at lægge nyt indhold på siderne. Følg med i medierne, og når du fornemmer at der er nyt på netop dit felt, så bør du straks opdatere din hjemmeside omkring de nye tiltag. Det er netop her, at en blog-funktion på hjemmesiden er ganske nyttig. Jeg konstruerer hjemmesider i WordPress på Fremtidsfabrikken i Svendborg, og dette gratis web-system er ikke uden grund kåret af mange til at være verdens bedste system til hjemmesider.
Personligt forsøger jeg altid at fortælle om nye tiltag inden for WordPress for at fortælle søgerobotterne at jeg følger med i hvad der foregår, og dels elsker robotter når de fornemmer at en hjemmeside er dynamisk. Statiske hjemmesider, som står og sygner hen, mister hurtigt en kræsen søgerobots interesse med faldende placeringer i Google til følge.
Brug opdaterede, unikke medier
Ud over de gode tekster kan du med fordel anvende gode illustrationer og fotos på din hjemmeside, når det handler om SEO. Dels vil dine besøgende nyde godt af at du præsenterer sagerne på en indbydende måde, og dels kan søgerobotter godt fornøje sig over, at du forsøger at pakke din viden pænt ind.
Du skal vide at en robot efterhånden godt kan se et billedes motiv, så hvis du har mulighed for at bruge unikke fotos og illustrationer, som ikke er anvendt andetsteds på nettet, får du bonuspoint for det. Søgerobotter elsker også videoklip, fordi det vidner om, at du gerne vil hjælpe dine besøgende med levende billeder.
Sørg også for at du linker til andre medier, der fortæller om aktuelle emner. Hvis du for eksempel er ekspert inden for stormflodssikring, kan du med fordel fortælle om nyeste tiltag inden for emnet, og du kan således også linke til hjemmesider, som giver gode råd om stormflodssikring. Du skal naturligvis ikke linke til deciderede konkurrenter.
Følg med her på hjemmesidden. Jeg hedder Allan Bojsen, arbejder til dagligt med SEO og WordPress i Svendborg, og du er altid velkommen til en snak, enten pr telefon eller over en kop kaffe.