Hvem tror du, du er?
Kender du mundheldet fra de gode gamle dage: – Hvem tror du lige, du er? Bag dette spørgsmål lå ofte en sarkastisk og ironisk distance til den person, du måske er eller var. Spørgsmålet blev også somme tider tunet en smule op med: – Hvordan synes du lige, det går?
Men tilbage til bemærkningen omkring ens personlighed. Den kan nemlig i Google-øjemed nemt twistes til: – Hvad tror du, du er? Og bag dette kryptiske spørgsmål gemmer sig den detalje, at vi somme tider tror, at vi er én ting, men at folk kalder os noget andet. Lad mig give nogle eksempler.
Elektrikeren
Jeg skulle hjælpe en lokal elektriker med søgemaskineoptimering – også kaldet SEO. Vi kiggede på hans daværende hjemmeside, og det slog mig at han faktisk slet ikke brugte ordet elektriker. I stedet var han mægtig tilfreds med at kalde sig el-installatør.
Cykelsmeden
Et andet eksempel går på besøg hos en cykelhandler, som reparerer og sælger cykler. Vi klikkede hans hjemmeside igennem, og gang på gang fremgik det, at han var cykelmekaniker.
Mekanikeren
Og et eksempel mere handler om mekanikeren, som ikke forstod hvorfor han ikke dukkede op i Google, hvis man søgte efter en mekaniker. Vi fandt frem til – og det er år tilbage – at han skulle erstatte ordet automekaniker på hans hjemmeside til mekaniker.
Googles søgerobotter er blevet langt mere intelligente, og de er snart i stand til at skelne de mest utrolige og uigennemsigtige ting. En robot ved godt, at en el-installatør er det samme som en elektriker. Og at cykelmekanikeren er den samme som cykelsmeden. Og at en automekaniker og er mekaniker. Så ingen panik, tak!
Men det er klart at hvis du anvender de ord på din hjemmeside, som dine kunder anvender (og skriver i Google), er du langt bedre stillet i kapløbet om de øverste placeringer i Googles søgeresultater.
Website
Det er selv gået op for mig, når jeg skriver tekster til min hjemmeside. Det nytter ikke at bruge det engelske ord website, hvis mine potentielle kunder skriver hjemmeside. Og det nytter ikke at se forfinet ud og skrive SEO, hvis mine kunder skriver Googleoptimering eller søgemaskineoptimering.
Forsøg at bruge det sprog, som dine kunder anvender, og brug gerne de udtryk som dine kunder bruger, når du snakker med dem. Hvis de siger tandlægeskræk, så undlad at skrive odontofobi på din hjemmeside. Hvis de kalder dig for en handymand, så undlad at skrive alt-mulig-mand på hjemmesiden.
Bemærk!
Det er altid en god ide at bruge flere udtryk på hjemmesiden, men så kan det være en glimrende ide at skille det en smule ad. Måske skal en af dine tekster på hjemmesiden hedde: Cykelmekaniker i Svendborg. En anden tekst skal måske hedde: Cykelsmed for alle i Svendborg. I de to tekster fokuserer du på de to jobtitler.