Tips og tricks til SEO - søgemaskineoptimering

Står du med din egen hjemmeside, hungrer du måske efter endnu flere besøgende. Ved at følge nogle få tips og tricks kan du måske skaffe endnu flere besøgende til hjemmesiden.

De fleste besøgende kommer nemlig formentlig via søgninger fra Google, og derfor skal du optimere din hjemmeside så godt som muligt ved hjælp af en omgang god SEO. Her får du en række tips til hvordan du sikrer dig en endnu bedre optimering af hjemmesiden.

Bemærk at jeg også gerne hjælper dig videre med SEO optimeringen. Ring til mig på 2972 0955 og lad os få en snak om dine udfordringer.

Indhold i teksten

Sørg for at skrive en tekst pr. søgeord og/eller søgesætning. Hvis du driver en frisørsalon og gerne vil findes på ”frisør konfirmander”, bør du skrive en tekst hvor du fokuserer på indhold til netop denne sætning. Teksten bør fokusere på klipning til konfirmander – og ikke på mode til kvinder i den modne alder…

Brug søgeordene med jævnlige mellemrum, men undgå at skrive det igen og igen og igen … Skriv med kvalitet for øje – gerne med så megen kvalitet, at venner og bekendte har lyst til at dele dine visdomsord på nettet.

TITLE og overskrift

Sørg for at du får de gode søgeord ind i overskriften, som skal være en såkaldt H1 (eller Overskrift 1). Sørg samtidig for at de gode søgeord indgår i sidens TITLE – en finesse som du styrer i hjemmesidens administration.

Brug billeder og video

Inddrag gerne billeder i dine tekster. Navngiv billederne, så de matcher de søgeord du gerne vil findes på. I stedet for at kalde billedet dsc8762.jpg, kan du omdøbe billedet og kalde det for konfirmand-frisoer.jpg.

Anvend også gerne Alt tekster på dine billeder. Disse Alt tags finder du ligeledes et bestemt sted i din hjemmesideløsning. Hvor? Det kan jeg desværre ikke fortælle dig, da det er forskelligt fra system til system. Overvej også at integrere et relevant videoklip fra YouTube.

Links er vigtige

Overvej også at anvende links i dine tekster. Links kan både pege på andre tekster på dit site (det hedder interne links), eller det kan være links, som peger på indhold på andre hjemmesider på nettet (og det kaldes så eksterne links).

Sørg for at det er relevante links til kvalitetsindhold. Hvis robotten er farer at det er ligegyldige links til Onkel Olavs bolsjebutik, vil robotten anse det for at være usammenhængende. Et link til Dansk Frisør Forbund vil være meget bedre (hvis dette forbund altså findes).

De sociale medier

Når du har publiceret din tekst, er næste skrift at få den bredt ud til folket. Her kan du med fordel bruge sociale medier som Google+ eller Facebook. Twitter er også en glimrende kanal.

Forsøg at friste folk så meget, at de begynder at dele dine tekster til deres venner. Jo flere der deler dine tekster, jo bedre må de være (ifølge en søgerobots logik).

Responsivt design

Når du arbejder på din hjemmeside, så sørg for at dit design er up to date. Google begyndte for nyligt at belønne hjemmesider, som er bygget fornuftigt op i forhold til mobile enheder som tablets og smartphones.

På dansk betyder det, at Google tilgodeser hjemmesider, som er responsive og læsevenlige på mobile enheder, mens ikke-responsive hjemmesider risikerer at ryge længere ned i hierarkiet.

Jeg kan hjælpe dig med responsivt webdesign. Ring på 2972 0955 og lad mig forklare noget mere om responsivt design.

HTTPS

Google er desuden også begyndt at belønne websites, som anvender HTTPS og ikke blot HTTP. S’et indikerer at sitet er ”secure”, altså sikkert, og derved sender man et signal om sikkerhed for den besøgende.

HTTPS er ikke noget du blot lige gør, så selv om det kan være en vigtig faktor, så kan det også være en detalje, som du venter en kende med.

Jævnlige opdateringer

Når det kommer til opdatering af hjemmesiden, er det stadig meget vigtigt, at du opdaterer websitet i ny og næ. Som forretningsdrivende ved jeg at det kan være svært at få websitet opdateret, men det er altså en rigtig god ide.

Google elsker dynamisk indhold, og døde hjemmesider, som ikke har været opdateret i hundrede år, er uinteressante. Mener søgerobotterne. Derfor skubbes dit website længere bagud, hvis du ikke opdaterer indhold på sitet.

Hurtig eller langsom

Du bør lige tjekke hvor hurtig eller langsom din hjemmeside er. Hvis du for eksempel bruger mange tunge billeder på dine sider, risikerer du at siderne toner langsomt frem hos de besøgende.

Google hader sådanne langsomme sider, så overvej at drøne de valgte billeder og illustrationer igennem et billedbehandlingsprogram og få billederne optimeret, så de ikke fylder så mange KB.

Tekster og fylde

Endelig synes jeg at du skal skrive nogle tekster, som er fyldige og informative. Denne tekst som du læser lige nu, er på lige over 800 ord. Nogen mener at Google belønner tekster, som er på 400+ ord og disse tekster skal indeholde kvalitet.

Hvad er kvalitet? Tja, hvis du synes at denne tekst hjalp dig en smule videre i SEO, kan man vel godt betegne den som kvalitetsrig. Hvis du oven i købet har lyst til at dele den på Facebook eller LinkedIn, gør du mig gladere.

Ring eller skriv til mig, hvis du vil høre mere om, hvad der kan gøres i forhold til dit website: allan@bojsen.dk eller tlf. 2972 0955