Gode billeder til din landingpage

At skabe en god landing page kan udgøre den store forskel på succes og fiasko. Hvis din landing page ikke er god nok, risikerer du at folk hurtigt klikker sig væk fra siden, og dermed går du glip af god business via din landingpage.

Men hvad er en landing page egentlig?

Når du gerne vil skabe god forretning via din hjemmeside, er der en enkelt fare: at de besøgende hurtigt klikker sig rundt omkring på din side. Det lyder umiddelbart ulogisk, for så er der måske god chance for at de foretager et køb eller en handling. Men du risikerer altså også at det bliver for uoverskueligt eller at de klikker på et eksternt link. Og så er de væk!

En landing page har ikke en topmenu eller en menu ude i venstre side. En landing page præsenterer ét produkt eller ydelse og alt hvad kunden skal kunne klikke på, er en eller anden form for interessetilkendegivelse: et klik på en købsknap eller et klik på en ”mere information”-knap. Kunden skal lande i garnet.

Skarp og prof

Derfor skal din landingpage være så skarp og prof som muligt. I den forbindelse er billeder virkelig vigtige, idet kunden hurtigt vurderer om det er troværdigt eller utroværdigt på siden. Derfor skal du vælge de rette billeder til din landingpage.

Lad for eksempel være med at bruge stock fotos, der oser langt væk af amerikaniserede modeller og motiver. Hvis du bruger levende mennesker som blikfang på landingpage, så sørg for at disse mennesker er nogen, som kunden kan identificere sig med eller måske kan genkende. Brug hellere et billede af dig selv end et foto af en ukendt model fra et ukendt land. Vær autentisk!

Sørg også for at dine modeller tager godt imod kunden. Det handler om at kunden skal føle sig veltilpas, så derfor handler det om at billedet udstråler tillid, troværdighed og seriøsitet. Hvis personen på billedet udstråler imødekommenhed, er chancen for succes til stede.

Kontrast på landingpage

De fotos du bruger bør også indeholde så megen kontrast at dit skrevne budskab fremstår tydeligt. Mørk tekst på et mørkt billede duer absolut ikke. Derfor sørg for at dit foto indeholder et mørkt eller lyst område, hvor en ”kontrast-tekst” er læsevenlig. Et budskab skrevet på en græsmark kan være svært at afkode.

Er der ro i billedet, eller sker der så mange forskellige ting på én gang, at det er svært at fokusere på indholdet? I så fald skal du lige skifte billedet, for kunder gider ikke at få serveret stress og alt for megen dynamik i ansigtet, når de besøger din landingpage. For mange farver kan også virke forstyrrende.

Bruger du call to action knapper? Har du en knap, som råber ”klik her” eller ”køb her”, så sørg for at billedet sikrer, at kunden ikke kan undgå at se knappen. Husk desuden at din landingpage også skal tilgås via smartphone. Derfor handler det om at dit billede er optimeret, så det ikke tager for lang tid at hente siden frem på skærmen.

Har du lyst til at skabe din egen landingpage? Så sørg for at du har nogle gode, relevante fotos liggende. Tag en snak med en dygtig fotograf eller brug god tid på stock foto hjemmesider. Måske er du heldig at finde et godt billede på gratis Pixabay.

Flere gratis tips